Verhalen: Vraag en Aanbod



Verhalen vertellen is natuurlijk niet alleen goed voor de taalontwikkeling.
Door te luisteren naar verhalen wordt de concentratie ontwikkeld, het kan het denken stimuleren om problemen aan te pakken, het stimuleert de verbeeldingskracht en fantasie en het heeft een groot sociaal aspect om maar wat te noemen.
Maar bovenal is het de bedoeling dat de luisteraar er plezier aan beleeft om met verhalen bezig te zijn. Als u mijn aanbod bekijkt zult u zien dat dit op heel veel verschillende manieren kan. Overal zit een verhaal bij, daarom staat het verhaal bij de Verhalenmand centraal. Ontdek de wereld van de verhalen en geniet!

Hieronder een greep uit de Verhalenmand pakketten.
Veel van het aanbod is aan te passen voor de betreffende doelgroep.
De meeste aanbiedingen kunnen éénmalig of in een serie geboekt worden.
Deze zijn, bij voorkeur, te volgen in groepjes niet groter dan 12 personen. De groepen worden ingedeeld per leeftijd. De Verhalenmand zorgt voor de materialen die nodig zijn bij de play-shops. Mocht u andere wensen hebben neem vrijblijvend contact met mij op en samen kijken we wat er mogelijk is. Prijs op aanvraag afhankelijk van het aanbod.
Ook worden regelmatig via de huis aan huisbladen play-shops bij De Verhalenmand aangeboden.
Mijn motto is “vraag en aanbod“ in principe zijn er veel mogelijkheden in onderling overleg.

Voor peuterspeelzalen zijn de pakketten met "spelen met taal" of "prentenboeken" en "poppenkast" ook geschikt.

Nieuwe aktiviteiten

Verhalen met een knipoog

Voor kinderen vanaf vijf jaar.
Dit zijn verhalen waar we een beetje dieper in gaan op de wereld om ons heen.
Prentenboeken of verhalen waarbij de kinderen de ‘diepere laag’ in het verhaal herkennen. Je kan hierbij denken aan spiegel verhalen, verhalen met meditatie/yoga of verhalen om verder over te filosoferen.
Thema’s bijvoorbeeld:
*Talenten in De geit leert zwemmen
*Pesten in Bang voor de bende of Pudding Tarzan
*Dromen in De blauwe cirkel
*Anders zijn in Kikker en de vreemdeling
*Schepping in Voor wie is de wereld?
*Verder leven in Jessie en haar pop
*De wereld om je heen in De kleine Prins


Volksverhalen en sprookjes

Elk land heeft zo zijn eigen,mooie verhalen. ‘Volksverhalen of landen sprookjes’.
Verhalen van de andere culturen, misschien wel van je vriendjes of vriendinnetjes uit een ander land zijn leuk om te horen.
Of de vele verhalen en sprookje uit Nederland. Haast elke provincie heeft wel een verhaal.
Graag vertel ik ze en gaan we er samen mee aan de slag bijvoorbeeld door drama, beeldend vorm geven of met muziek.
Voor kinderen vanaf ongeveer acht jaar.




Poppenkast spelen
Leeftijd:
circa 6 jaar tot 12 jaar.
Tijdsduur: vier play-shops van een uur of één play-shop van twee uur.
Hoe leuk is het om via poppen te praten, je kan je er een beetje achter verschuilen. Met elkaar gaan we naar de poppen kijken, wat voor karakter heeft de pop, hoe hou je hem vast, welke stem hoort erbij en zo voorts. Dan gaan we de verhalen bekijken en/of maken en mogen we een uitvoering geven aan elkaar of de volwassenen. Ook is er de mogelijkheid om zelf poppen te maken. Voor ouderen kinderen vertel ik ook iets over de geschiedenis van de poppenkast.

Spelen met taal voor peuters
Leeftijd:
2 jaar tot 4 jaar.
Tijdsduur: als serie play-shops van ongeveer drie kwartier.
Kosten: € 7 per play-shop.
Locatie: het Trefpunt
Kletskous de pop neemt ons spelenderwijs, samen met (groot) ouders, mee op ontdekkingstocht langs allerlei thema's.
Dit doen we door middel van verhaaltjes, liedjes, poppen, instrumentjes en spelletjes. Na afloop drinken we nog even
met elkaar koffie of thee en kunt u met anderen (groot) ouders van gedachten wisselen.

Verhalen maken
Leeftijd:
circa 8 jaar tot 12 jaar.
Aantal: vier play-shops van een uur of één play-shop van twee uur.
Verhalen maken is leuk, maar helpt je bijvoorbeeld ook bij het voorbereiden van een presentatie.
Je leert bijvoorbeeld hoe je een verhaal maakt, waar je op moet letten. Maar ook hoe je een verhaal zo spannend of zo leuk mogelijk vertelt met emoties, mimiek, stemvolume. We gaan kijken wat voor soorten verhalen je allemaal hebt. Natuurlijk ga je zelf die verhalen proberen te maken en als je niet zelf van schrijven houdt dan kun je de verhalen ook tekenen. Aan het eind gaan we de verhalen aan elkaar vertellen of laten zien.

Prentenboeken
Leeftijd:
2 jaar tot 7 jaar.
Aantal: vier play-shops van een uur of een play-shop van één uur.
Per play-shop komt er een prentenboek aan bod. Het verhaal wordt interactief verteld; de kinderen nemen actief deel.
Hierna wordt het prentenboek samen met de kinderen uitgewerkt. Dit kan bijvoorbeeld door drama, handpoppen, iets beeldend of verder bodurend op het thema.
Voorbeelden van prentenboeken zijn onder anderen:
En vele anderen, u kunt natuurlijk ook u eigen keuze, thema aandragen.

Toneelspelen
Leeftijd:
circa vier jaar tot twaalf jaar.
Aantal: één of vier play-shops van een uur.

Wie vindt het nu niet leuk om in de huid van een ander te kruipen! Bij deze play-shops gaan we lekker samen fantaseren over een verhaal en gaan dit uitspelen door middel van verkleden en drama. In principe komt er geen voorstelling tenzij de kinderen dit zelf willen.
Het hoofddoel is op een leuke manier fantasie en zelfvertrouwen ontwikkelen.
Wel komt bijvoorbeeld aan bod hoe je je op toneel beweegt, waar je op moet letten, wat je met je lichaam kunt doen, hoe je je in een ander verplaatst.
Als u bijvoorbeeld een theaterproject overweegt is dit een leuke belevenis maar ook een leuke manier om kinderen vrijer te leren bewegen.

Een verhaal vertellen; allerlei soorten verhalen met of zonder uitwerking.
Leeftijd:
4 tot 80 jaar.
Tijdsduur: afhankelijk van de leeftijd en uitwerking.

Verder zijn er natuurlijk tal van mogelijkheden om met een verhaal bezig te zijn en uit te werken. De Verhalenmand heeft een breed aanbod te denken aan bijvoorbeeld:
*Kinderverhalen en prentenboeken
*Verhalen met een mediatief tintje
*Interactieve verhalen met muziek en spel
*Sprookjes
*Verhalen uit andere landen
*Feest en gelegenheidsverhalen
"Uw vraag, wordt mijn aanbod", samen komen we tot een mooi verhaal.







De verteller in actie